Telefoon van ons in de avond?
Per 1 maart 2024 kan het voorkomen dat u ook 's avonds door ons wordt gebeld. Als we u niet kunnen bereiken, nemen we graag de volgende dag nogmaals contact met u op!
Voer hieronder uw postcode in en vind
het telefoonnummer van uw zorgregio!
Medewerker Siska aan het woord

Medewerker Siska aan het woord

Van 14 tot en met 19 maart is het Ontdek de Zorg Week. Een week waarin je op verschillende manieren alles kunt ontdekken over het werken in de zorg. Siska Cornelissen uit Dronten begon twee jaar geleden als Huishoudelijke Hulp bij De Nieuwe Zorg Thuis (DNZT). Wat ze toen nog niet wist, is dat ze daarmee als het ware haar roeping had gevonden. Tussendoor kwam haar droombaan, Verzorgende IG (Individuele Gezondheid), op haar pad en besloot ze daar vol voor te gaan. Maar in die functie kon Siska haar werkgeluk niet vinden. Dankbaar keerde ze terug in haar oude functie: “Bij De Nieuwe Zorg Thuis ben ik weer thuis.”

Terug

Siska begint werkelijk te stralen tijdens het interview als ze uitweidt over haar werk. De term Huishoudelijke Hulp is eigenlijk veel te hol als je hoort met hoeveel bezieling zij haar taken invult. “Het mooie is dat je constant bij dezelfde cliënten komt. Je bouwt daardoor echt een relatie met ze op en weet hoe je iemand het beste kunt helpen”, vertelt de Drontense, die acht vaste adressen heeft in haar woonplaats en omgeving.

Eenzaamheid
“In deze tijd, zeker tijdens de coronacrisis, zijn veel mensen eenzaam. Ze vinden het moeilijk om het huis uit te komen. Maar als Huishoudelijke Hulp kan ik eraan bijdragen dat cliënten opbloeien.” Dat illustreert Siska met treffende voorbeelden. “Als ik binnenkom bij een cliënt, begin ik altijd met stof afnemen. Terwijl je bezig bent, beginnen cliënten namelijk vaak uit zichzelf te praten. De drempel is dan lager dan wanneer je recht tegenover iemand gaat zitten.”

Zo vertelde een van haar cliënten eens dat ze zich zo alleen voelde. “Doordat ik goed bekend ben in de regio, kan ik deze mensen bijvoorbeeld ook doorverwijzen naar instanties waar ze zelf wellicht nog nooit van gehoord hebben. Je kunt tips en uitleg geven en cliënten dus op die manier eveneens hulp bieden.”

De mens centraal
Bij een van haar cliënten zaten de gordijnen altijd dicht, tijdens de eerste keren dat Siska daar huishoudelijke hulp kwam bieden. “Die vrouw was helemaal in een isolement gekomen. Alles zat potdicht. In een kwartiertje krijg je geen gordijnen open, maar na verloop van tijd lukt dat wèl. Met de juiste aandacht kun je cliënten hun zelfvertrouwen teruggeven. Dat vind ik het mooie van mijn werk. Natuurlijk moet ik ook zorgen dat het huis schoon en opgeruimd is, maar bij DNZT staat de mens echt centraal. Er is ruimte voor een kopje thee.”

Die kwaliteit van zorg vindt Siska erg belangrijk, benadrukt ze steeds. En dat aspect hoopte ze ook terug te vinden in de functie Verzorgende IG. “Dat is altijd mijn droombaan geweest”, zegt Siska. Toen deze functie op haar pad kwam, terwijl ze Huishoudelijke Hulp was bij DNZT, greep ze die kans dan ook met beide handen aan.

Wassen, douchen, wondverzorging en medicatie geven behoorden tot haar takenpakket. Maar het stukje psyche van het zorg verlenen, daar kwam Siska te weinig aan toe voor haar gevoel. “Ik ervoer een enorme tijdsdruk en haalde daardoor niet genoeg voldoening uit het werk. Maar dat is echt puur mijn persoonlijke ervaring.”

Met open armen ontvangen
Als Huishoudelijke Hulp bij DNZT sloten Siska’s ervaringen wat dat betreft veel beter aan bij haar eigen competenties en de wijze waarop ze graag te werk gaat. “Daarom heb ik er bewust voor gekozen om terug te keren en gelukkig werd ik met open armen ontvangen. Bij De Nieuwe Zorg Thuis ben ik weer thuis. Ik voel me gewaardeerd en die waardering geef je weer door aan de cliënt.”

Hoewel ze als Huishoudelijke Hulp geen lichamelijke zorg meer mag verlenen, hoopt Siska dat de cliënten zich wel daadwerkelijk beter voelen dankzij haar inspanningen. Dat kun je als Huishoudelijke Hulp op verschillende manieren bewerkstelligen volgens haar. “Sommige cliënten hebben behoefte aan lange gesprekken, terwijl anderen echt specifieke huishoudwensen hebben. Normaal gesproken lap ik één keer in de zes weken de ramen, maar één cliënt wil bijvoorbeeld graag dat ik dat elke twee à drie weken doe, omdat ze daardoor voor haar gevoel beter naar buiten kan kijken. Als iemand zo een beter gevoel krijgt, dan doe ik dat met liefde.” Siska glimlacht maar weer eens en besluit met haar werkmotto: “Als ik bij de cliënt kom, dan wil ik ze een stukje geluk geven.”