Medewerker Joyce aan het woord

Medewerker Joyce aan het woord

Van 14 tot en met 19 maart is het Ontdek de Zorg Week. Een week waarin je op verschillende manieren alles kunt ontdekken over het werken in de zorg. Joyce Cornelissen (32) uit Zwolle ontdekte twee jaar geleden bij De Nieuwe Zorg Thuis (DNZT) hoe mooi en betekenisvol dit werk kan zijn. Eerst als Huishoudelijke Hulp en sinds een halfjaar als Planner. “Ik ben echt een mensenmens en dan ben je in de zorg helemaal op je plek.”

Terug

Joyce werd al op jonge leeftijd moeder. Ze heeft een zoon van 10 en een dochter van 7. Naast het moederschap had ze achtereenvolgens diverse baantjes, zoals caissière en baliemedewerkster van een zwembad. “Maar ik wilde graag meer met mensen werken, en twee jaar geleden kwam de vacature van huishoudelijke hulp op mijn pad. Het contact met cliënten en bij ze over de vloer komen, sprak me erg aan. Het is heel dankbaar werk.”

Na negen maanden ‘in het veld’ te hebben gewerkt als Huishoudelijke Hulp, wilde Joyce zich graag verder ontplooien. “Eerst ben ik nog een tijdje als Telefoniste aan het werk geweest voor bron- en contactonderzoek bij de GGD. Toen dat een beetje op z’n eind liep, ben ik weer gaan solliciteren.” Ze stuitte op de vacature voor Planner bij DNZT, klom in de pen en werd weer aangenomen door haar oud-werkgever.

Spin in het web
“Dat ik eerst ervaring heb opgedaan ‘in het veld’ is denk ik een waardevolle aanvulling op het werk dat ik nu doe.” Als Planner is Joyce namelijk de spin in het web bij DNZT. “Ik ben de schakel tussen cliënten en collega’s. Van alle kanten komt er werk op je af en het kan enorm druk zijn, maar dat maakt het ook zo ontzettend leuk en afwisselend. De dagen vliegen werkelijk voorbij.”

Een werkdag begint voor Joyce, die verantwoordelijk is voor de planning van huishoudelijke zorg in tien gemeenten, met de verwerking van ziek- en betermeldingen. Vervolgens pakt ze alle planningen bij elkaar en gaat ze aan de slag met de puzzel. “Er komen vaak ook nog wijzigingen binnen via de mail, en tussendoor verzoekjes of vragen van collega’s. Het is elke dag weer een uitdaging om de puzzel zo goed mogelijk op te lossen.” En dat is nou juist de kik, zegt ze.

Communiceren en anticiperen
Goed kunnen communiceren èn anticiperen, is daarbij erg belangrijk. “Soms vallen er door ziekmeldingen ineens allerlei gaten in de planning. Cliënten waarderen het enorm als je er dan toch in slaagt het zo goed mogelijk op te lossen. En daar streef ik als Planner natuurlijk altijd naar”, zegt Joyce.

Dat ze de hele dag door in contact staat met mensen, vindt ze een van de leukste aspecten aan haar werk. “Ik zou geen Planner willen zijn in de bouw, bijvoorbeeld.” Want: te statisch. “Maar als Planner bij DNZT heb je de hele dag door contact met zowel cliënten als collega’s. Ik ben echt een mensenmens en dan ben je in de zorg helemaal op je plek.”

Werksfeer
De werksfeer op het kantoor van DNZT in Meppel draagt daar volgens Joyce ook aan bij. “Er zijn verschillende afdelingen in het kantoor: de HR-afdeling, Administratie, Accountmanagers en Directie. Iedereen is heel benaderbaar en je kunt altijd bij elkaar aankloppen. Er wordt hard gewerkt, maar tussendoor is er ook ruimte voor humor.” Voor Joyce is het dan ook klip en klaar: werken in de zorg is voor haar zeer zeker een ontdekking gebleken.