Interview Hijbo Lantink – Algemeen Directeur van De Nieuwe Zorg Thuis

Interview Hijbo Lantink – Algemeen Directeur van De Nieuwe Zorg Thuis

De Dag van de Directeur. Geen beter moment om onze Algemeen Directeur Hijbo Lantink in het zonnetje te zetten. De goedlachse man die aan het roer staat van De Nieuwe Zorg Thuis (DNZT). Degene die dagelijks de leiding heeft over de organisatie en samen met zijn team en collega’s ervoor zorgt dat medewerkers de kwalitatieve zorg kunnen leveren aan cliënten die DNZT uitdraagt.

Terug

Hijbo is sinds juni 2019 Algemeen Directeur. Dit stokje nam hij over van zijn moeder Annemieke Lantman, die het bedrijf in 2005 oprichtte. “Dat was heel leuk, maar toch ook spannend. Mijn moeder en ik lijken heel erg op elkaar qua karakter. We zijn beiden een controlfreak, dus het was even afwachten hoe die overgang zou gaan. Uiteindelijk ging dat heel natuurlijk. Ik belde natuurlijk wel regelmatig met vragen of advies. Nu bel ik eigenlijk alleen nog als ik leuk nieuws te vertellen heb.” Vanaf 2015 is Hijbo al meer in de directie betrokken, omdat zijn vader helaas te ziek werd om te kunnen blijven werken. “Ik kreeg vanaf toen al veel vrijheid van mijn moeder om het bedrijf wat vernieuwing te brengen. Zij zette zorg op een bij haar passende manier in, omdat ze dat al jaren deed. Ze zag het niet zitten om die vernieuwing, automatisering en verjonging zelf in te zetten, dus gaf ze mij die ruimte. Ik heb de organisatie eigenlijk gekanteld en verder ontwikkeld. Ik heb de visie iets aangepast, zodat deze meer in het nu past.”

De nieuwe visie

Zo is de naam De Nieuwe Zorg Thuis ontstaan in 2005, omdat het bedrijf toen nieuw in de branche lag. Inmiddels gaat DNZT alweer bijna twintig jaar mee. “We moesten het woordje ‘nieuw’ in De Nieuwe Zorg Thuis wel waar kunnen maken. Dus heb ik de focus verschoven en het ‘nieuw’ als startpunt gepakt. Die ruimte kreeg ik dus ook van mijn moeder. Nu is onze visie dus juist om vernieuwend te blijven, van belang te blijven in de branche. Zorgen dat onze medewerker en cliënten elke dag een nieuwe dag beleven. Dat iedereen zich thuis voelt.” En zo zorgt Hijbo voor een nieuwe, frisse wind in de organisatie.

Directeur in coronatijd

Het is nogal een verantwoordelijkheid: het bedrijf van je ouders overnemen. “Zeker als oudste zoon voelde ik automatisch toch wel een beetje die druk.” En als een half jaar na je aanstelling dan ook nog eens een pandemie uitbreekt, is dat even schrikken. “Dat was wel even schakelen. Het begin was erg lastig en het heeft veel verdriet gebracht.” Als zorgorganisatie met meer dan 1100 medewerkers, heeft DNZT best wat klappen te verduren gehad door corona. “We zijn cliënten en medewerkers verloren aan corona. Daarnaast heeft het ons ook mooie dingen in doen zien. Het was erg spannend en onzeker, maar dat heeft onze organisatie nog compacter gemaakt. We zijn in die tijd dichter bij elkaar gekomen. Het voelt nu als een nog intiemer team. Meerdere mensen stonden op en zeiden: ‘Ik ben de zorg ingegaan met een reden, dus ik wil helpen en bijdragen.’”

Daarnaast heeft de organisatie snel leren handelen. De koers moest regelmatig aangepast worden. “We kunnen nu snel schakelen. Met de Operationeel Directeur Linda Coenen (mijn rechterhand) en mijn managers kan ik snel een plan in werking zetten en we weten dat we nu goed genoeg zijn om met dit soort problemen om te gaan,” vertelt Hijbo trots. “En het grootste doel blijft: voor onze cliënten zorgen en een veilige omgeving creëren voor onze medewerkers, zodat zij die kwaliteit van zorg kunnen leveren. Ik ben er ontzettend trots op dat dat is gelukt.”

Contact leggen

Als Algemeen Directeur is Hijbo de hele dag in de weer met communiceren. De afspraken en vergaderingen vliegen hem om de oren. Een groot, maar erg leuk onderdeel van zijn werk, vindt hij. “Het allerleukste van mijn werk vind ik het contact leggen met mensen. Ik heb vergaderingen met andere organisaties en gemeenten, maar zorg ervoor dat ik ook veel contact leg met onze medewerkers. Ik heb fantastische secretaresses die ervoor zorgen dat ik overal op tijd ben en dat ik goed ben voorbereid.” Hijbo zit met zijn kantoor expres in de looproute van het pand, zodat hij iedereen op een dag voorbij ziet komen. “Een groot deel van mijn dag is al gepland, maar ik wil ook flexibel blijven voor iedereen die me nodig heeft. Zo leg ik makkelijk contact met de zorgmedewerkers in het veld. Dat vind ik ontzettend belangrijk. Zij moeten het uiteindelijk allemaal doen. Er gaat veel energie in de communicatie richting die groep zitten.”

Het mooiste vindt Hijbo dat hij met zijn werk en zijn bedrijf het verschil kan maken. Dat hij zorg kan leveren aan mensen die dat nodig hebben. “Ik heb het liefst dat iedereen gelukkig wordt, alle betrokken partijen blij zijn met onze diensten. Iedereen zorgt voor elkaar, dat geeft iedereen een stijgend gevoel van eigenwaarde. Daar dragen wij graag aan bij.”

Welkom bij Jouw Nieuwe Thuis.