Positief denken, een eitje?!

Positief denken, een eitje?!

Positief denken. Lukt het jou om in iedere situatie positief te blijven? Met deze praktische tips wordt positief denken een eitje:

Terug

Positieve mensen zijn gelukkiger, gezelliger, succesvoller en leven langer. Maar hoe moet dat als je niet lekker in je vel zit? Wen jezelf aan om positiever tegenover jezelf en de wereld te staan. In deze blog lees je 7 tips die jou gaan helpen om weer positief te gaan denken, zodat jij je weer goed gaat voelen.

Maar waarom denken we negatief?

Zo af en toe kan het echt heerlijk zijn om even een avond te klagen. De meeste mensen doen het, het kan ontzettend opluchten en het kan heel veilig voelen. Door van het ergste uit te gaan, kun je ook niet meer verrast worden in het leven. En dit geeft een soort schijnveiligheid.

Tips om positief te denken

Maar hoe doe je dat, positief denken? Met de volgende tips wordt positief denken een eitje!

1. Wees je bewust van je keuze

Dit punt is essentieel: weet dat positief of negatief denken een keuze is. Niets is alleen maar slecht. Lukt het om de goede kant naar boven te halen?

2. Maak positiviteit een prioriteit

Negatief denken voelt misschien het meest natuurlijk. Juist wanneer het allemaal niet zo lekker loopt, is het verleidelijk om het hele positieve denken over boord te gooien. Maar juist dat is het moment dat je het het hardste nodig hebt. Dus geef het prioriteit!

3. Koppel je gedachten los van de situatie

Het is reëel dat er dingen gebeuren waar je weinig aan kunt veranderen. En het is normaal dat je baalt als je net de trein hebt gemist. Maar probeer deze gedachten eens los te laten. Probeer te bedenken hoe je je zou voelen als de zon heerlijk zou schijnen.

4. Lach meer!

Lachen is dé manier om wat positiever te denken. Een goede cabaretshow of comedy op zijn tijd doet wonderen.

5. Glimlach naar anderen

Positiviteit verspreiden is de makkelijkste manier om je beter te voelen. Glimlach eens naar een ander. Kijk eens wat het met je doet als je een lach terugkrijgt.

6. Ontspan vaker

Door te ontspannen lukt het beter om negatieve gedachten los te laten. Er zijn bijvoorbeeld verschillende ademhalingsoefeningen die erop gericht zijn om volledig tot rust te komen. Denk ook eens aan yoga of meditatie, of misschien ontspan jij wel door met een boek in bed te gaan liggen.

7. Vergelijk jezelf niet met anderen

Er zijn altijd mensen die beter zijn dat jij, maar daardoor moet je je niet minder voelen. Probeer vooral te doen wat jij wilt zonder dat van de rest van de wereld af te laten hangen. Kijk eens naar wat je wel hebt, in plaats van wat je niet hebt.