Een dag uit het leven van onze kwaliteitsadviseur

Een dag uit het leven van onze kwaliteitsadviseur

Hoe zorgen wij ervoor dat onze zorg altijd up-to-date is? Hiervoor hebben wij een kwaliteitsadviseur! Wat zij precies doet en hoe zij dit doet? Janine legt het jullie graag uit!

Terug

Wat doet een kwaliteitsadviseur?

Simpel gezegd, een kwaliteitsadviseur bewaakt de kwaliteit van de zorg. Denk hierbij aan de veiligheid van de cliënt en de medewerkers van DNZT. Voor ons is het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt en dat we altijd goede zorg leveren. Onze kwaliteitadviseur Janine houdt zich bezig met het onderzoeken en doorvoeren van diverse procedures, systemen en de kwaliteit. Benieuwd naar haar Nieuwe Dag? Lees het hieronder!

 

7 uur 's ochtends: ik sta op

De wekker gaat, "niet nu al!" nog even snoozen... 5 minuten later gaat hij weer. Ja nu moet het toch echt! Snel douchen, aankleden, tegelijk yoghurt met muesli eten, headlines van het krantje lezen en haar föhnen. Gesmeerde boterhammetjes en fruit uit koelkast halen, partner kusje en wegwezen. He bah, poep op mijn voorruit!

Ik organiseer vandaag een interne audit. Dit doen we twee keer per jaar. Dan kijk ik samen met het audditteam (3 collega’s) of ons kwaliteitssysteem nog up-to-date is en hoe we ons als organisatie kunnen blijven verbeteren.

 

Kwart over 8: ik ben optijd! 

Auto parkeren, dit keer zie ik gelukkig snel een parkeerplaats in de drukke Stationsweg. Collega’s begroeten, koffie pakken en de mailbox scannen. Dan mijn praatpapier doornemen ter voorbereiding op de presentatie straks. De IT'er checkt nog even snel of de presentatie er goed uitziet op het grote scherm in de kantine. Klaar voor de start!

 

Kwart over 9: tijd voor de interne presentatie

Mijn collega's komen allemaal naar de kantine. Ik houd een korte presentatie voordat de interne audit begint. Het thema van de interne audit gaat over ‘Veiligheid van de client en medewerker’. We gaan de betreffende procedures uit het kwaliteitssysteem beoordelen.

Als begin gebruik ik een artikel uit de krant. Daarin stond een verhaal over een client van een andere zorgorganisatie die weken dood in huis heeft gelegen, voordat ze gevonden werd. Heel triest, hoe kunnen we als organisatie zo goed mogelijk voorkomen dat dit bij ons gebeurt? Hierover wisselen we kort onze gedachten uit.

Als afwisseling gebruik ik een interactief spel. Hierbij verschijnen er vragen op het grote beeldscherm, maar ook op de mobieltjes van mijn collega’s. Iedereen kan antwoord geven via zijn of haar mobieltje. De antwoorden komen na afloop op het grote scherm te staan. Zo kunnen we elkaars ideeën zien en daarover brainstormen.

 

Kwart voor 10: aan de slag!

Het auditteam steekt de koppen bij elkaar. We interviewen verschillende collega’s en gaan na of ze de juiste procedures kunnen vinden, of de stappen uit de procedures overeenkomen met de praktijk, of ze knelpunten of risico’s ervaren en of er verbeterpunten zijn. 

 

3 uur: de resultaten

Tijd om te evalueren met het auditteam. We leggen de bevindingen naast elkaar. We komen tot een aantal nuttige tips om onze procedures nog beter te maken. Hierna bereid ik me voor om deze resultaten te presenteren aan de rest van mijn collega's. In de eindpresentatie zet ik de hoofdzaken en de uitkomsten op een rijtje.

 

Kwart voor 5: de dag afsluiten

In de kantine geef ik aan iedereen uitleg over de resultaten. De audit is prima verlopen, we hebben veel geleerd en conclusies zijn getrokken. Het geeft altijd een erg fijn gevoel als je samen met je collega's naar een punt toe werkt. 

 

Een half uur later...

Ik zit weer in de auto en met een goed gevoel rij ik naar huis. Morgen ga ik alles uitwerken in een verslag en kan ik een plannetje gaan maken om de verbeterpunten op te pakken! Oeps, bijna vergeten om mijn schoonmoeder op te pikken. Ze eet vanavond mee bij ons!

 

Dit was mijn Nieuwe Dag,

Janine